...
Pracovná doba: 8.00-16.00 h v pondelok až piatok
Brzdový systém

Brzdový systém

Stará motoristická pravda hovorí, že je oveľa dôležitejšie zastaviť než sa rozbehnúť.

Brzdový systém, alebo brzdová sústava je jedným z najdôležitejších komponentov vozidla pre vašu bezpečnosť na cestách, a preto je nutné ich neustále kontrolovať.

Brzdy sú prirodzene vystavené nečistotám z cesty a vlhkosti, preto je ideálne dať si ich vyčistiť a rozhýbať pohyblivé komponenty minimálne raz za rok. Ich pravidelnou kontrolou môžete zabrániť poruchám a znížiť náklady minimalizovaním poškodenia iných častí nápravy.

Brzdové kotúče

Žijú v dosť drsnom prostredí. Kotúč je stláčaný brzdovými platničkami, čo spôsobuje trenie, ktoré spomaľuje a nakoniec zastaví vozidlo. Opotrebovaný brzdový kotúč stráca svoje pôvodné pevnostné charakteristiky.

Oveľa jednoduchšie sa zvlní, čo sa následne prejavuje na citeľnom trasení a vibrovaní auta pri brzdení. Zvlniť sa však môže aj menej kvalitný nový kotúč, pokiaľ je vystavený extrémnym zmenám teploty. Napríklad, viacnásobnému prudkému brzdeniu a následným schladením (často vodou z mláky). Zvlnený kotúč je nielen pocitovým problémom, ale spôsobuje aj rýchlejšie opotrebenie brzdových platničiek či niektorých dielov nápravy. Brzdný účinok takéhoto kotúča je horší ako v prípade nového rovného kotúča. Zvlnené kotúče je preto potrebné čo najskôr vymeniť.

Problémom je však aj korózia, ktorá je na kotúčoch dlhšiu dobu. S týmto javom sa stretávame pri autách, ktoré niekoľko týždňov stáli bez pohnutia. V takom prípade už obyčajné zabrúsenie brzdením nepostačí a kotúč je obvykle potrebné vymeniť.

Brzdové strmene

Brzdové strmene pritláčajú brzdové platničky k brzdovým kotúčom. Údržba brzdového strmeňa, čapov a piestov nielenže udrží brzdový systém vášho vozidla v optimálnej prevádzke, ale predĺži aj životnosť brzdových platničiek a kotúčov.

Všetky kovy používané v brzdových systémoch podliehajú hrdzi a korózii. Pravidelný servis ich udrží čisté a fungujúce tak, ako boli navrhnuté, čo vám poskytne dlhú životnosť brzdových platničiek a istotu pri brzdení.

Brzdová kvapalina

Brzdová kvapalina je samostatná kapitola. Tá prenáša tlak z brzdového pedálu na brzdy. Je preto dôležité, aby mala správne vlastnosti. Ak sa totiž prehreje a zovrie, výrazne klesne účinok bŕzd, najmä pri krízovom brzdení z vyšších rýchlostí alebo opakovanom brzdení v klesaní. V systéme sa vtedy vytvoria bublinky, čo spôsobí zásadné zvýšenie stlačiteľnosti kvapaliny.

Vysoký obsah vody a vek spôsobujú znižovanie bodu varu. Výrobcovia preto odporúčajú meniť brzdovú kvapalinu každé 2 až 3 roky a to aj pri malom počte najazdených kilometrov.

Parkovacia brzda

Parkovacia brzda je ďalším dôležitým komponentom. Najčastejším problémom mechanickej parkovacej brzdy býva jej uvoľnenie a malá účinnosť. Je mnoho motoristov, ktorí parkovaciu brzdu ani nepoužívajú a zabezpečenie auta voči pohybu riešia zaradením rýchlosti (na manuálnej prevodovke) alebo režimom P na automate.

Špeciálne pri kombinácii automatickej prevodovky v prudšom svahu a len režimu P hrozí poškodenie prevodovky. Ručná brzda má svoje opodstatnenie a nie nadarmo sa na moderných autách s elektronickou ručnou brzdou vždy po vypnutí motora automaticky aktivuje.

Po výmene brzdového kotúča alebo brzdových platničiek tieto dve časti brzdy do seba nezapadajú dokonale. Ak sa brzdové obloženie po montáži náhle veľmi zahreje, môže sa v dôsledku trecieho tepla deformovať.

Po výmene brzdy sa počas prvých 500 kilometrov vyhnite bezdôvodne dlhodobému núdzovému brzdeniu, kým si kotúč a platničky sadnú.

Kedy navštíviť servis? Možné príčiny poruchy bŕzd a varovné signály:

1. Citeľne slabšie brzdenie vozidla, predĺžená brzdná dráha, väčšia námaha pre dobrzdenie

Pod horší účinok bŕzd sa podpisuje nielen opotrebenie platničiek či kotúčov, ale aj degradácia brzdovej kvapaliny. Výmena brzdovej kvapaliny je dôležitá kvôli tomu, že s vekom klesá jej bod varu. Pri prudších brzdeniach sa tak v nej začnú tvoriť bublinky, na základe čoho sa stáva stlačiteľnou. Nedokáže tak efektívne prenášať brzdnú silu a auto citeľne slabšie brzdí.

2. Škrípanie bŕzd, alebo zvýšená hlučnosť pri brzdení

Výrobcovia pridávajú do brzdových platničiek špeciálnu kovovú zložku. Keď je už platnička príliš opotrebovaná, dôjde k odhaleniu tejto zložky. Tá následne začne pri brzdení trieť o kotúč a vydáva piskľavý zvuk, ktorý sa nedá nevšimnúť.  Väčšina áut je však už vybavená senzorom opotrebenia platničiek, ktorý vás o nutnosti výmeny informuje kontrolkou na prístrojovej doske. Ak sa rozsvieti na prístrojovej doske kontrolka, znamená to posledné varovanie a s takýmito platničkami by ste už nemali prejsť viac ako 1 – 2 tisíc km.

3. Trasenie volantu alebo interiéru pri brzdení

Opotrebovaný brzdový kotúč stráca svoje pôvodné pevnostné charakteristiky. Oveľa jednoduchšie sa zvlní, čo sa následne prejavuje na citeľnom trasení a vibrovaní auta pri brzdení. Zvlniť sa však môže aj menej kvalitný nový kotúč, pokiaľ je vystavený extrémnym zmenám teploty. Napríklad, viacnásobnému prudkému brzdeniu a následným schladením (často vodou z mláky).

Zvlnený kotúč je nielen pocitovým problémom, naviac spôsobuje rýchlejšie opotrebenie brzdových platničiek či niektorých komponentov nápravy. Nehovoriac o tom, že brzdný účinok je horší ako v prípade nového rovného kotúča. Zvlnené kotúče je preto potrebné čo najskôr vymeniť.

4. Vozidlo pri brzdení uchádza na jednu stranu

Pokiaľ auto pri brzdení citeľne ťahá do strany, je to znak toho, že brzdy na jednej strane auta majú nejaký problém. O nerovnomerný účinok sa môžu podpísať opotrebené platničky, kotúče, alebo nedostatky v hydraulických vedeniach a mechanizmoch stláčania platničiek. Pokiaľ tento problém pociťujete aj vy, nechajte si brzdy čo najskôr skontrolovať v servise.

5. Brzdový pedál sa stláča ľahšie alebo naopak ťažšie

Mäkký alebo tvrdý brzdový pedál môže znamenať, že mohlo dôjsť k zavzdušneniu systému, k vzniku vlhkosti, k úniku brzdovej kvapaliny alebo popraskané a teda aj netesné brzdové hadice. Za týmto problémom sa však môžu skrývať aj iné príčiny. Napríklad pretekajúci brzdový valček strmeňa, poškodené tlakové trubky z brzdového systému, ktoré sú buď zhrdzavené alebo inak mechanicky poškodené, alebo zaseknutý brzdový strmeň, regulátor brzdného tlaku či posilňovač bŕzd.

Brzdový systém je jedným z najdôležitejších systémov vo vozidle. Každý chce mať istotu,  že jeho brzdy nezlyhajú a že budú môcť bezpečne zastaviť vozidlo.

Brzdy sú prirodzene vystavené nečistotám z cesty a vlhkosti, preto je ideálne dať si ich vyčistiť a rozhýbať pohyblivé komponenty minimálne raz za rok. Ich pravidelnou kontrolou môžete zabrániť poruchám a znížiť náklady minimalizovaním poškodenia iných komponentov.

Nasleduje niekoľko náznakov, že vaše brzdy vyžadujú kontrolu.

  • Pri použití bŕzd vozidlo ťahá na jednu stranu
  • Škrípanie v brzdách
  • Brzdy reagujú pomaly
  • Svieti kontrolka na prístrojovej doske

Čo môžete očakávať počas servisu bŕzd

Počas pravidelnej údržby sa skontroluje brzdová kvapalina či má správnu hladinu a obsah vlhkosti. Tá prenáša tlak z brzdového pedálu na brzdy, preto je dôležité, aby mala správne vlastnosti. Brzdovú kvapalinu je potrebné meniť každé 2-3 roky, aby sa zabezpečilo, že brzdový výkon sa nezníži v dôsledku varu spôsobeného brzdovou kvapalinou nasýtenou vodou.

Po zime môžu byť brzdy upchaté nečistotami zachytenými z posypu ciest, zatiaľ čo podvozok taktiež mohol nazbierať veľa štrku a agresívnej cestnej soli.

Využite našu ponuku čistenia bŕzd, ktorá obsahuje demontáž a montáž kolies, demontáž a montáž brzdových strmeňov, demontáž a montáž brzdových doštičiek, čistenie brzdových doštičiek vrátane ich ošetrenia špeciálnym prípravkom, rovnako ako vyčistenie, rozhýbanie a premazanie strmeňov.